Zandvoort 26-05-2022


PTC Racing Cup - 26 mei, Circuit Zandvoort
Lekker trappen met tegenwind


In Zandvoort waait het altijd. Als je windkracht 6, 7 op de kop hebt, weten de ervaren
rotten in de PTC Racing Cup dat ze slim moeten slipstreamen. Dertig dappere
karretjes van de typen Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo bliezen het zand uit
de duinen tijdens de ACNN-races op donderdag 26 mei. Daarmee zijn naast Paas- en
Pinksterraces nu Hemelvaartsraces geboren. Geloof het of niet, maar een enkele auto
steeg daadwerkelijk op.


Bumperkleven loont, zeker op het rechte stuk van Circuit Zandvoort. Daar zag je de PTC’s akelig dicht
achter elkaar kruipen en treintjes vormen. Het idee? Maximaal profiteren van de slipstream en
halverwege de hoofdtribune toeslaan, dat wil zeggen er tussenuit schieten en met een miniem
verschil proberen de voorligger in te halen. Daar liggen de kansen voor coureurs die allemaal met
exact hetzelfde materiaal strijden. Ter illustratie: op het lange eind voor de Tarzanbocht topt de
snelste PTC-auto op 145 km/h en de langzaamste op 140 km/h, waarbij de vitaliteit van de motor en
de bandenspanning een rol spelen. Iemand als Ruben Lohuis snapt dat spelletje verdomd goed. Hij
bleek tijdens de Hemelvaartsraces weer eens in bloedvorm en bouwde met een triomf in beide
wedstrijden zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit, al voelde hij telkens de hete adem van
Calvin de Groot in zijn nek. Die staat bekend om zijn bravoure en zijn creatieve inhaalacties, maar
tegen de snaarstrakke rijstijl van Lohuis lijkt geen kruit gewassen. De kampioen van 2020 gaat als een
bezetene over de baan en weet als geen ander hoe je de auto soepeltjes door de bocht moet laten
rollen, met zo min mogelijk wielspin. Rijden in de PTC Racing Cup is meer kunstschaatsen dan
ijshockey, zeg maar.


Showtje weggeven
Circuit Zandvoort met zijn hoogteverschillen werpt altijd uitdagingen op, zeker voor racewagens met
een bescheiden vermogen. Hoe neem je de kombochten? Boven- of onderlangs? Of laat je de auto
naar beneden lopen? Je probeert eens wat uit, maar je wilt de aansluiting met je groepje niet
verliezen. Zoals standaard in de PTC Racing Cup zag je overal plukjes deelnemers met elkaar strijden,
vaak op de millimeter. Spiegel- en bumpertikken zit er altijd bij, ook halverwege en achter in het veld,
want elk plekje veroveren voelt als een overwinning. In de eerste race op Hemelvaartsdag wilde
Raymond Miedema een showtje weggeven op het rechte stuk met een gewaagde inhaalactie. Hij
overspeelde zijn hand, want zijn Citroën C1 schoot met de twee linkerwielen links van het asfalt af en
schoot pardoes schuin naar rechts de pitmuur in. Dat wordt weer zwoegen voor de plaatwerker.
Frank Barkhof overtrof dat spektakel met een salto, nadat zijn C1 bij een dwarsstap aan het eind van
een bocht zand hapte. Wonder boven wonder kwam de auto als een kat op vier pootjes terecht.
Dankzij hulp van andere teams, die de spoorstang vervingen, kon de onfortuinlijke rookie tijdens de
tweede race van de dag gewoon weer aan de start verschijnen. Het tekent de verbroedering binnen
deze cup.


Rookie Cup, Ladies Cup
Waar Ruben Lohuis met tweemaal winst op Circuit Zandvoort zijn leidende positie in het algemene
kampioenschap verstevigde, daar kroop Calvin de Groot met een dubbelslag in de Rookie Cup dichter
naar Ramon Wolf toe, die de debutantendivisie nu nog aanvoert. Rianne Bergman en Maartje
Stiksma deden om en om goede zaken in de Ladies Cup, maar laatstgenoemde heeft dit seizoen twee
wedstrijden meer gereden en staat daardoor bovenaan in het klassement. Zondag 10 juli komt de
PTC Racing Cup weer in actie op TT Circuit Assen, de thuislocatie van organisator ACNN. Daar zal naar
verwachting het deelnemersveld de dertig auto’s ruimschoots overstijgen, terwijl vorig jaar het
gemiddelde nog onder de 25 lag. Als entreeklasse in de autosport blijft de PTC Racing Cup nieuwe
aanwas trekken. Een leger van dertien rookies in 2022 bewijst het.


Meer weten over de PTC Racing Cup? Of wil je een keer de sfeer proeven tijdens een wedstrijd? Kijk
op www.ptcracingcup.nl en neem gerust contact met ons op!

 
E-mailen
Bellen
Info